25 júna 2024

Ashwagandha, tiež známa ako Withania somnifera, je rastlina pôvodom z Indie a Afriky, ktorá sa v posledných rokoch stala populárnou v kruhoch športovcov a fitness nadšencov. Ashwagandha má totiž množstvo výhod pre telo a myseľ, ktoré môžu pomôcť športovcom dosiahnuť lepšie výsledky. V tomto článku sa pozrieme na niektoré z vlastností a pôsobenia ashwagandhy, ktoré robia z nej populárny doplnok stravy medzi športovcami.

Zníženie stresu a úzkosti

Jedným z najdôležitejších prínosov ashwagandhy pre športovcov je jej schopnosť znižovať stres a úzkosť. Športovci často čelia veľkému tlaku a stresu pred zápasmi alebo pretekmi. Toto môže viesť k zhoršeniu výkonu a dokonca k zraneniam. Ashwagandha obsahuje adaptogénne látky, ktoré pomáhajú znižovať hladinu kortizolu, hormónu stresu, v tele. Toto môže pomôcť športovcom uvoľniť sa a zlepšiť svoj výkon.

Zlepšenie svalovej hmoty a sily

Ashwagandha obsahuje zložky, ktoré môžu pomôcť zlepšiť svalovú hmotu a silu. Jednou z týchto zložiek je withanolid D, ktorý sa ukázal ako účinný pri zvyšovaní svalovej hmoty a sily u športovcov. Okrem toho môže ashwagandha zlepšiť metabolizmus a pomôcť športovcom spaľovať tuky a udržiavať si ideálnu hmotnosť.

Zlepšenie koncentrácie a kognitívnych funkcií

Ashwagandha môže tiež pomôcť zlepšiť koncentráciu a kognitívne funkcie športovcov. Štúdie ukázali, že ashwagandha môže zlepšiť pamäť, koncentráciu a reakčnú schopnosť. To môže byť obzvlášť užitočné pre športovcov, ktorí musia byť v strehu a plne sústredení počas zápasov a tréningov.

Možné vedľajšie účinky

Aj keď ashwagandha je považovaná za bezpečný prírodný liek, môže mať niektoré vedľajšie účinky, ktoré by sa mali vziať do úvahy. Niektorí ľudia môžu po užití ashwagandhy pocítiť nevoľnosť, hnačku alebo bolesti brucha. Taktiež by mala byť opatrnosť pri užívaní ashwagandhy počas tehotenstva a dojčenia. Športovci by sa mali pred užívaním ashwagandhy poradiť so svojím lekárom alebo športovým trénerom, aby zistili, či je pre nich vhodná a bezpečná.

Záver

Ashwagandha je prírodný doplnok stravy, ktorý môže mať množstvo výhod pre športovcov. Je známa svojimi adaptogénnymi vlastnosťami, ktoré pomáhajú znižovať stres a úzkosť, zlepšovať svalovú hmotu a silu a zlepšovať kognitívne funkcie. Avšak, aj keď ashwagandha je považovaná za bezpečný prírodný liek, môže mať niektoré vedľajšie účinky, ktoré by sa mali vziať do úvahy. Pred užívaním ashwagandhy by športovci mali hovoriť so svojím lekárom alebo športovým trénerom, aby zistili, či je pre nich vhodná a bezpečná.

Ak sa rozhodnete vyskúšať ashwagandhu, je dôležité si vybrať kvalitný doplnok stravy od dôveryhodného výrobcu a dodržiavať odporúčané dávkovanie. S jej výhodami pre telo a myseľ môže ashwagandha pomôcť športovcom zlepšiť svoje výkony a dosiahnuť lepšie výsledky.