30 septembra 2022

Čoraz viac si uvedomujeme, že k doplnkom je dobré pristupovať s odstupom – sú dôležité, no nie v každej situácii. Preto ľudia, ktorí začínajú svoje dobrodružstvo so športom a pravidelným tréningom, majú vážne pochybnosti, či naozaj potrebujú doplnky a živiny.

Odpoveď na túto otázku je áno. Športovci, najmä kulturisti, patria do skupiny ľudí, pre ktorých sa štandardná strava ukazuje ako nedostatočná. Ich organizmy vynakladajú veľké úsilie a bez zvýšenej dávky vitamínov a živín nebude možná správna regenerácia, najmä v krátkom čase.

Je tu aj otázka špeciálnych živín pre športovcov, vďaka ktorým sa telo dokáže po záťaži nielen rýchlo zregenerovať, ale aj doplniť energetickú hladinu počas tréningu, no predovšetkým podporí rýchly a bezpečný rast čistého svalového tkaniva, čo je tzv. primárny predpoklad každého kulturistu. Rozvoj svalov si vyžaduje veľa bielkovín – bez pomoci živín sa tento cieľ dosiahne len veľmi ťažko.

Mal by každý užívať suplementáciu?

Isté je, že bez vitamínov, minerálov a iných živín telo nemôže správne fungovať. Pripomínajú nám to na každom kroku reklamy o tom, že by sme mali nevyhnutne užívať horčík, železo, vlákninu a iné vitamínové prípravky.

Musíme však vedieť, že všetko je dôležité, no v správnom pomere. Ako vám povie každý lekár, nadbytok akejkoľvek zložky, najmä počas dlhého obdobia, môže byť škodlivejší ako nedostatok – napríklad príliš veľa bielkovín môže vážne poškodiť obličky. Užívaniu doplnkov by preto mal predchádzať rozhovor s lekárom alebo dietológom, ktorý na základe prípadných testov a krátkeho rozhovoru o životospráve navrhne, či a aké doplnky sú potrebné.

Dá sa však s istotou predpokladať, že suplementácia je nevyhnutná v prípade tehotenstva, redukčných diét, závažných ochorení, vyčerpávajúceho tréningu vrátane silového, intenzívnej životosprávy, častého užívania rôznych druhov stimulantov a pod.

Nebezpečná stránka suplementácie

Ak veríte reklamám, každý z nás by mal mať lekárničku plnú rôznych doplnkov stravy – železa, horčíka, kyseliny listovej, bielkovín, jednotlivých vitamínov atď. Samozrejme, doplnky by sa mali a musia brať, ale len v určitých situáciách.

Ak povedieme k tomu, že sa v našom tele bude dlhodobo hromadiť nadbytok takýchto zložiek, potom môžu telo postihnúť vážne následky, vrátane problémy súvisiace s fungovaním nervového systému a obličiek. Na doplnky stravy by ste si mali dávať pozor aj vtedy, keď už užívate nejaké lieky, najmä tie, ktoré súvisia s chronickými ochoreniami, napríklad rakovinou. prečo?

Pretože zloženie liekov môže vstupovať do zdraviu nebezpečných interakcií, kde sa nedostatok niektorých zložiek ukazuje ako oveľa výhodnejší. Znamená to, že je lepšie sa suplementácie vzdať? Samozrejme, že nie. Stačí k nim pristupovať s rozumom, poradiť sa so svojím lekárom alebo lekárnikom a využiť svoje znalosti o vitamínoch a iných živinách.