30 septembra 2022

Masové doplnky sú doplnky stravy, ktoré možno považovať za vyvážené produkty obsahujúce veľa rôznych zložiek. Najbežnejšie budú sacharidy a bielkoviny.

V predaji môžete nájsť masové doplnky s rôznym percentom týchto zložiek, pričom väčšina produktov sa líši v množstve bielkovín, ktoré budú kombinované v pomere k sacharidom.

Tieto doplnky sa zvyčajne užívajú ihneď po tréningu, takže stratu môžete okamžite nahradiť. Väčšinou sú rozdelené do niekoľkých vrecúšok – oddelených sacharidov a bielkovín. Niekedy sa môže objaviť tretí súbor pozostávajúci z nenasýtených mastných kyselín a štvrtý, zmes zložiek, ktoré budú transportovať mikroelementy. V prvom rade, teda hneď po skončení cvičenia, športovec prijme sacharidy, aby okamžite doplnil nedostatok cukrov. Proteín sa však zvyčajne užíva pol hodiny po tréningu. Prispievajú k regenerácii organizmu.

Proteínové doplnky – pomaly a rýchlo sa vstrebávajú

Proteínové doplnky sú široké spektrum produktov, ktoré prispievajú k rastu svalovej hmoty. Ide o proteíny, ktoré obsahujú aminokyseliny – prídavok, po ktorom športovci najčastejšie siahajú.

Na predaj nájdete doplnky s bielkovinami, ktoré sa rýchlo a pomaly vstrebávajú. Srvátkový proteín patrí do prvej skupiny – vstrebáva sa až dve hodiny po užití. Najčastejšie sa používajú počas prebiehajúceho tréningového programu, ako aj každé ráno po prebudení. Na druhej strane mliečne a vaječné proteíny sú klasifikované ako pomaly vstrebateľné proteínové doplnky.

Sú určené pre športovcov, ktorí chcú doplniť svoju bielkovinovú potrebu, no nemôžu to urobiť zjedením iného jedla, napríklad pre nedostatok času. Vstrebávajú sa až sedem hodín, a preto sa často užívajú pred spaním. Môžete tiež nájsť zmesové proteínové doplnky, v ktorých budú pomaly aj rýchlo vstrebateľné proteíny. Takéto prípravky sa môžu používať počas celého dňa. Berú sa vtedy, keď si chcete byť istý, že vo svaloch bude konštantná hladina aminokyselín.

Sacharidové doplnky – kedy ich používať a kto by mal

Sacharidové doplnky využívajú tí športovci, ktorí chcú doplniť straty cukru. Vďaka tomu má ich tréning šancu zefektívniť a zefektívniť.

Sacharidy dodajú v prvom rade energiu a poskytnú aj vhodný obal pre bielkoviny. Ich doplnenie je kľúčové pre ľudí, ktorí budú pracovať na budovaní svalov. Vďaka nim sa bude glukóza správne vyrábať zo sacharidov namiesto aminokyselín, čo by viedlo k strate bielkovín (ktoré sú priamo zodpovedné za budovanie svalov). V takýchto doplnkoch nájdete aj sacharidy s rôznym časom vstrebávania. Týmto spôsobom bude športovec schopný neustále udržiavať správnu hladinu glykogénu v tele. To zase výrazne predĺži tréning, pretože sa zvýši odolnosť tela.

Tieto doplnky sa užívajú pred intenzívnym cvičením, počas tréningu (ak trvá viac ako hodinu a pol) a bezprostredne po jeho skončení, najlepšie do tridsať minút po ukončení fyzickej aktivity.