30 septembra 2022

Raňajky sa opäť stali dosť kontroverzným jedlom. Roky sa opakuje, že bez raňajok by ste nemali vychádzať z domu. V poslednej dobe sa však čoraz častejšie ozývajú hlasy, že raňajky nie sú pre zdravé stravovanie až také dôležité a pokojne sa bez nich zaobídete. Fyziológia nášho tela však ukazuje, že raňajky sú veľmi dôležité.

Nejde ani tak o základné živiny, ktoré si dodáme prvým jedlom dňa, ale o glukózu, ktorá je po noci potrebná ako zdroj energie. Ak táto glukóza chýba, telo aj myseľ pracujú spomalene. Prejavuje sa problémami s koncentráciou, menej efektívnou prácou či štúdiom, únavou.

Aby telo fungovalo, začne čerpať energiu zo svalov – nie z tukového tkaniva, takže vyhýbanie sa rannému jedlu nie je spojencom chudnúcich ľudí. Naopak, svaly sú potrebné na spaľovanie tukov – čím menej, tým pomalší proces.

Čo jesť na obed?

Aj keď patríme medzi malú skupinu Poliakov, ktorí jedia prvé raňajky, druhé raňajky nie sú také samozrejmé. Medzitým je obed nevyhnutný, aby ste sa po celodennej práci po návrate domov nevrhli hltavo k chladničke.

Na obed je najlepšie ovocie. Najpohodlnejšou formou je jednoducho ovocie úplne vložené do raňajkového boxu, no ľudia, ktorí majú v práci chladničku alebo minimálne kuchynské vybavenie, majú viac priestoru na predvádzanie sa. Na obed sa budú hodiť ovocné peny s prídavkom prosa a kaše, smoothies, ktoré sa dajú rýchlo pripraviť v práci alebo priniesť z domu, ovocné šaláty.

Ovocie nám dodá množstvo vitamínov, minerálov a cennú vlákninu. Obsah vlákniny bude ešte vyšší, ak do ovocia pridáte vločky alebo otruby. Podporí metabolizmus glukózy. Pridanie orechov alebo semienok s obsahom zdravého tuku podporí vstrebávanie vitamínov ako A, E a D.

Tréning pred raňajkami je lepšie spaľovanie tukov

Ľudia, ktorí trénujú nejakú fyzickú aktivitu, sa často pýtajú, v ktorú dennú dobu majú trénovať. Niekto trénuje pred raňajkami a niekto po raňajkách. Všetko závisí od toho, aký je účel cvičenia alebo tréningu. Ak beháme preto, že chceme schudnúť, najlepšie je to urobiť pred raňajkami.

Ak však beháme len pre zdravie a kondíciu, najlepšie je behať po raňajkách. Tréning pred raňajkami je totiž efektívnejší pri spaľovaní tukov. Telo nemá energetické zásoby z raňajok, a tak rýchlejšie siahne na energiu vytvorenú v procese spaľovania tkaniva, ktoré už máme.

Po raňajkách sa táto energia čerpá z ranného jedla, takže zásoby sa spália oveľa neskôr. Tréning pred raňajkami funguje rýchlejšie. Určite má telo väčšiu silu, keď cvičíme po rannom jedle. Každý má však svoj cieľ, pre ktorý sa venuje nejakému športu. Tento cieľ by preto mal byť determinantom spôsobu jeho realizácie.